onsdag 1 oktober 2014

Höstdepp eller höstpepp?

Rostat bröd med hallonmarmelad, äppelmarmelad och passionsfruktcurd. Det gröna är granola med spirulina.

Första oktober idag. Nu går det inte längre att låtsas att det fortfarande är sommar ens de dagar det är vackert väder. Solen står lägre, det finns en biton av kyla även varma dagar och i morse var det frost i gräset.

Hösten är en årstid som fyller mig med en sorts fruktan varje år. När dagarna blir kortare så är det som om något livsnödvändigt sakta tas ifrån mig och när mörkret lägger sig över allting som en våt filt i november så gäller det att kämpa för att kunna hålla livsgnistan uppe tills ljuset sakta återvänder i januari. 

I år tänker jag mig ändå att det kommer bli en bra höst. Jag har flera spännande saker på gång som jag hoppas att jag snart kan dela med mig av. 

Sen ska jag också göra de saker jag vet får mig att må bättre under den mörka årstiden:

Se till att få tillräckligt med sömn 
Svårt för en som har en tendens att vara en nattuggla som jag men sömnbrist blir hela livet gråare och tyngre, oavsett vilka åtgärder som vidtas i övrigt. 

Gå ut varje dag under den korta stund då det faktiskt är ljust (eller åtminstone mindre mörkt) 
Så lite som en kvart gör faktiskt skillnad. Det är som att kroppen förvånat kontaterar att det faktiskt är dag.

Röra på mig
När det är mörkt och ruggigt är det lätt att bara vilja kura i soffan eller under täcket men i längden gör det mig mer trött och deppig. Just nu tränar jag yoga men det är bara en gång i veckan så jag ska se till att ta mig iväg till Friskis och Svettis också minst en gång i veckan.
Jag skulle också kunna skriva upp vikten av att dricka varm choklad med vispgrädde någon gång då och då men just det tror jag att jag kommer ihåg i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar