fredag 3 oktober 2014

Solsken i gråvädret: apelsin- och mangosmoothie med ingefära (och hur du blir vän med din nya köksmaskin)


I slutet av sommaren fick jag ett sug efter smoothies så jag tänkte äntligen använda vår blender som hittills varit helt orörd av mig men när jag skulle göra min första smoothie så vägrade maskinen att starta. Den var stendöd. Jag hoppas innerligt att den inte begick köksmaskinernas motsvarighet till harakiri när den insåg att jag tänkte använda den. I alla fall så införskaffades en ny blender och jag kan väl säga att det tog några gånger innan vi blev helt bekväma med varandra, den och jag.

Den nya maskinen har ingen av- och påknapp utan man trycker ner tillbringaren så sätter den igång och när man släpper taget så stannar den. I teorin. I praktiken finns även ett läge där man inte alls behöver hålla i tillbringaren med blendern kör ändå. Säkert användbart om jag inte upptäckt det när jag skulle mixa varm majssoppa och samtidigt insåg att man inte får fylla tillbringaren till mer än en tredjedel om man har lättflytande grejer att mixa. Jag har också lärt mig den hårda vägen att varje gång kolla så att den löstagbara botten i tillbringaren (där även mixerknivarna sitter) är ordentligt fastsatt innan användning. Hallonsmoothie över halva köksbänken är både kladdigt och de där små hallonkärnorna fastnar överallt.

Men nu är vi vänner, blendern och jag och ett lika enkelt som gott recept är mango- och apelsinsmoothie med ingefära. Gör så här till ett glas:

Pressa saften av en apelsin. Häll i blendern. Tillsätt ca 1 dl frysta mangotärningar (ta mer om du vill ha en smoothie med tjockare konsistens). Riv ca en cm ingefära fint med rivjärn och blanda med apelsinen och mangon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar