tisdag 3 december 2013

Lucka 3: Snöflingor av äpplen

Det här är ett mellanmål till Ellinor som vi gjort tillsammans. Det är gjort av äpple och små guldströssel. För att göra snöflingorna så skivade jag äpplet och tog ut snöflingor med mindre varianter av snöflingeformar som fanns i det set jag använde till pepparkakorna i gårdagens lucka. Hålen i snöflingorna är gjorda med en bit av ett sugrör. Sugrör är väldigt användbara för att ta ut små hål i frukt och grönsaker. För att få mer blad- eller droppformade hål så trycker man ihop sugrörsbiten till önskad form.


När jag stansade ut snöflingorna så blev det äppelbitar över och i dem så tog Ellinor ut små blommor med en stans som egentligen är tänkt att användas för att göra tårtdekorationer. På varje blomma satte vi ögon av guldströssel.

För att inte frukt som äpple och banan ska oxidera och bli brun medan man håller på och arbetar med dem så kan man doppa bitarna i citronvatten. Ett annat tips som jag fått nyligen är att använda brustabletter med C-vitamin. Jag har prövat det och det funkade bra och en fördel är att frukten inte tar smak av C-vitaminen på det sätt som den kan göra av citronvatten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar