måndag 2 december 2013

Lucka 2: Snöflingor och hjärtan i pepparkaka

Jag är inte den som inisterar på att göra egen pepparkaksdeg även om det är gott. De här  kakorna är gjorda med färdigköpt deg. Snöflingorna är gjorda med formar som jag köpte på Åhléns för en månad sedan.


Det finns olika sätt att göra glasyr men jag gör den av florsocker, vatten och lite citronsaft. Jag börjar med att blanda ca en halv deciliter florsocker, ca en tesked vatten och nån droppe citronsaft i en skål. Därefter tillsätter jag mer av det som behövs tills glasyren är lagom fast. Den ska hålla formen när den spritsas ut men inte vara så hård att den blir grynig när den spritsas. Jag tycker det brukar vara lagom när glasyren sakta återtar sin form  om man drar i den med en sked.

Ett tips när man bakar pepparkakor eller småkakor överhuvudtaget är att stoppa de utstansade kakorna i frysen i ca 20 minuter innan de gräddas. Då håller de formen bättre i ugnen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar