torsdag 9 januari 2014

Stansa smycken i metall

Jag har länge haft en idé om att göra ett armband i metall med text på men inte riktigt vetat hur jag ska göra. Möjlighet att gravera har jag ju inte. Jag har prövat att arbeta i silverlera och där finns ju möjlighet att trycka bokstäver och mönster i leran men det är svårt att göra smycken med text på båda sidor. Men så var jag på en mässa i höstas och där hittade jag lösningen: stansning!

Stansning innebär att banka in bokstäver eller mönster i metallbrickor med hjälp av en hammare, metalstämplar/stansar och ett hårt underlag och vips så kan man göra smycken med namn och budskap. Eller vips och vips. Det gäller att slå lagom hårt, vara stadig på handen och få bokstäverna någorlunda rakt och det kan ta några försök. Det är bra att ha en metallbit att öva på innan man ger sig på det man egentligen tänkt göra, så man kan se hur nära varandra bokstäverna ska sitta och hur mycket plats ett ord tar utskrivet. Om man inte är en gudabenådad talang så är det nog också bra att köpa några extra metallbrickor av den sort man har tänkt att använda till sitt smycke för säkerhets skull.

Det är viktigt att ha ett hårt underlag när man stansar, annars kan bokstäver och mönster bli otydliga. Det kan vara värt att investera i ett flackjärn.

Bilden är från pagoni.se
För att det inte ska bli märken på baksidan av smycket av att metall skrapar mot metall så kan man använda ett lite tjockare papper (typ visitkort) som underlag för smycket ovanpå flackjärnet. Tejpa fast både papper och smyckesmetallen med tex silvertejp eller maskeringstejp  mot flackjärnet så att de håller sig stadiga under arbetet. Sedan är det bara att hamra på!


Det här är det armband jag funderade länge på hur jag skulle göra. Det ståår "Once upon a time" på ena sidan och "Happily ever after" på den andra. När man har armbandet på sig så  kan olika sidor av brickorna komma upp och då blir budskapet olika.

Jag har också gjort en beställning från äldsta dottern: armband till henne och pojkvännen med deras datum på ena sidan och deras initialer på den andra.





Några ställen som säljer material och verktyg är för smyckesstansning är:

Bokstavsstämplar finns även på t ex Jula och Clas Ohlson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar