tisdag 14 januari 2014

Tetips: koreanskt te

My Tea Store är en tebutik som ligger på Drottninggatan 81 A. I en pytteliten lokal trängs te och fina tetillbehör. Butiksinnehavaren är en sann teentusiast som gärna berättar om de olika tesorterna. Hon har fått mig att upptäcka koreanskt grönt te. Jag har tidigare inte varit något större fan av grönt te som jag tycker har en tendens att vara lite beskt men de koreanska teerna är helt annorlunda. De jag har prövat är runda, nästan lite gräddiga i tonen.


Här är de olika sorterna jag har hemma. De bruna påsarna är små och rymmer precis lagom om man vill pröva en ny tesort. Jukro Cha-teet är exklusivt på ett sätt som nästan blir Monthy Python-aktigt. Det är gjort på teplantor som växer vilt i bambuskog och som ges exta skugga för att få bästa smak. Det är mcyket gott men min favorit är nog ändå det mer ordinära Joongjak-teet. Det känns som att det passar till allt. Det är gott både för sig själv och till mat.

I samma affär har jag köpt en sån här temugg som jag har på jobbet. Den är så fin och jag blir så glad av den där den står på skrivbordet att jag fölåter den att den inte kan diskas i maskin på grund av gulddekoren. Av samma anledning så går den inte att köra i micron men en sann teälskare skulle väl inte komma på tanken att microvåga sitt tevatten?
Bilden är lånad från http://www.eigenart.me/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar