måndag 8 december 2014

Lucka 6: jordgubbstomtar och intervju med kvinnan bakom tomten


Julen är inte säsong för jordgubbar egentligen men om ni råkar ramla över några så är det enkelt att göra några tomtar att dekorera julefterrätten med.

Ingredienser:
Vispgrädde
Jordgubbar
Mörk choklad.

Gör såhär:
Skär av botten på jordgubbarna så de kan stå stadigt. Skär av ca 1/3 av toppen av jordgubbarna och lägg åt sidan. Spritsa skägg och ansikte  med en flikig sprits på bottendelen av jordgubbarna. Sätt på ovandelen av jordgubbarna som tomtemössor och spritsa en klick grädde som tofs. Smält chokladen och  häll i en sprits med litet hål .spritsa ögon och mun.

Dagens bonus: en exklusiv intervju med julens doldis, tomtemor!

 - Bakom varje framgångsrik man står en förvånad kvinna brukar det heta, men i det här fallet finns det ingen förvåning. Det vi ser nu är resultatet av ett långvarit, målmedvetet varumärkesbyggande. Min man sköter den operativa delen av verksamheten med den äran men hade det bara varit för honom så hade vi väl fortfarande jobbat som hustomtar och fått nöja oss med en tallrik gröt utställd på förstutrappen på julafton. Kall gröt: ska det vara lön för slit året om? Nej, sade jag till tomtefar. Vi kan göra mer av det här. Vi siktar in oss på amerikanerna först och främst. Där finns det pengar att hämta.

Det första jag gjorde var att designa om tomtedräkten. Bort med den grå vadmalen och in med glatt rött med pälskant. Det är äkta päls men självklart donerad helt frivilligt av fälld päls från levande polarrävar. Det skulle inte vara förenligt med vår image att använda dödade djur, absolut inte. Sen sa jag åt tomtefar att han fick låta skägget växa. Det såg liksom hemtrevligare ut. Rondören har däremot kommit helt naturligt med åren. Förr var det mycket mer fysiskt arbete men nu blir det mer stillasittande och så åker han runt i släde och det ger inte mycket motion. Vi fick ett snabbt bevis på att den nya looken fungerade när vi landade avtalet med Coca Cola och sedan dess har det bara rullat på.

Jag brukar skoja och säga att det enda vi inte vill ska vara tomterött är resultsifrrorna! Just nu jobbar vi stenhårt på att lansera tomten i Asien, framför allt Kina och det fungerar över förväntan. Det kanske är den röda färgen som går hem. Hur som helst: vi är säkra på att verksamheten kommer fortsätta expandera. Tomtekonceptet är tidlöst och oslagbart. Som vi säger: julen må vara Jesus födelsedag men tomten är julen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar