lördag 13 december 2014

Lucka 13: Lussebullar

Tio dagar till vintersolståndet, då det äntligen sakta blir ljusare igen men redan idag lyste dagen upp lite extra med solgula lussebullar. Jag är ingen generell bullfantast men saffransbullar tycker jag är helt otroligt gott. Det är sällan jag som gör degen till bullarna hemma hos oss så jag tänker inte rekommendera något särskilt recept på deg men jag har ett tips och det är att ha mandelmassa i bullarna (när du bakar ut dem, inte när du gör själva degen) förutom de obligatoriska russinen. Mandelmassa går väldigt bra ihop med saffranen och gör bullarna extra saftiga.

I år gjorde jag två specialbullar (eller egentligen tre men en blev helt misslyckad i gräddningen för dekorationerna flyttade på sig så den såg helt vind ut). Först ut är Picachu:

Vem skulle inte vilja ha en egen Pokemon?
Detaljerna på Picachu är gjorda av färgad mandelmassa (och öronen är inte brända även om det ser ut lite så) . Ellinor påpekade att Picachus svans egentligen är formad som en blixt och det är ju helt rätt. Svansen raknade i jäsningen och gräddningen.

Jag gjorde också en bläckfisk som Ellinor och hennes kompis gillade så mycket att de genast ville göra egna versioner (som jag tyvärr inte kan visa för de åts upp innan jag hann få fram kameran).

Rikard kom på idén att använda pärlsocker för att få till sugkopparna på tentaklerna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar