fredag 6 december 2013

Lucka 6: Hello Kitty - pepparkakor

Jag hittade Hello Kitty-kakformar för en tid sedan, på HM av alla ställen. Kombinationen Hello Kitty och kakform är lycka för mig som har en oemotståndlig dragning till båda.

En Hello Kitty-kaka var till barnen.
Nu vill jag ju inte avskräcka någon från att experimentera med färg men när det gäller glasyr så är det helt klart enklare att hålla sig till en eller möjligen två färger. För att få den där släta ytan som är i Hello Kittys kropp och kläder så behövs även två olika konsistenser på glasyren. Först spritsar man konturerna med glasyr i vanlig konsistens (som t ex till pepperkakssnöflingorna här). Därefter gör man glasyr i samma färg fast mer rinnig. Om man drar en sked genom glasyren så ska den gå ihop igen direkt. Den lösare glasyren kommer flyta ut när den spritsas och bli heltäckande. Konturerna som man spritsat tidigare gör att den lösa glasyren inte rinner ut över kanterna på kakan.

Jag använder oftast plastpåsar när jag spritsar glasyr. Antingen engångsspritspåsar eller enliters fryspåsar. Spritspåsar av engångstyp finns i två varianter, de som redan har hål i nederänden och de som inte har det. Jag tycker det är bäst med de där man får klippa hål själv. På fryspåsarna är det bara att klippa av en liten bit i ena hörnet. Börja med att göra ett litet hål och pröva dig sedan fram. När man fyller ytor med rinnig glasyr behövs ofta ett mindre spritshål än man kan tro. Med ett för stort spritshål blir det svårt att få lagom med glasyr ut i kanterna och risken är att det blir översvämning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar