torsdag 12 december 2013

Lucka 12: Jultårta med marsipanängel

Det här är en tårta jag gjorde till julen förra året. Det är en vit prinsesstårta med chokladdekorationer och en ängel av marsipan. Jag gillar att det finns färdiga marsipanlock att köpa. Det är så praktiskt, bara att rulla ut  ovanpå fyllning och tårtbotten. Jag använder aldrig sockerpasta när jag gör tårtor. Det går att göra fantastiska saker med det och sockerpasta är egentligen mer lättarbetat än marsipan men jag tycker ärligt talat inte att smaken är god. Det blir för sött.


Jag tycker väldigt mycket om marsipan men jag är lite blödig (eller kanske fånig) och tycker att det är svårt att äta upp människoliknande figurer. Jag kanske inte är ensam om det för ingen åt upp ängeln på tårtan, utan den blev kvar som en prydnad för sig själv tills den blev helt gammal och torr.

Ängeln är gjord av ofärgad marsipan. Huvudet är limmat på kroppen med lite vit choklad. Håret är också av vit choklad. Vingarna är mandelspån som är hoplimmade med vit choklad.


Ibland får jag frågan hur man spritsar text och mönster med choklad. Jag skulle vilja säga att det viktigaste är att ett lagom stort hål på spritsen, att hålla sig nära det man spritsar på och inte ha bråttom. Vad ett lagom stort spritshål är, beror ju på vad man ska göra men det ska vara tillräckligt stort att den smälta chokladen kan komma ut i en jämn sträng. Om hålet är för litet så är det lätt att chokladen knorvar ihop sig när man spritsar den, så det är svårt att få det rakt. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar