tisdag 10 december 2013

Lucka 10: Svartsotare och liten vit Totoro av Oreokakor

Min granne Totoro är i mitt tycke en av de finaste filmerna som finns och de flesta som gör bentolådor världen över har någon gång gjort åtminstone en egen variant av Totoro och hans vänner (även jag, se längst ner på sidan).


Här har jag använt mini-Oreos och en Oreo i normalstorlek för att göra den minsta, vita Totoro tillsammans med tre svartsotare. Både Totoro och svartsotarna har ögon av glasyr. Totoros gröna växt är av strössel och det är även svartsotarnas svarta ludd.

Oreokakor är bra på det sättet att det oftast går lätt att dela på dem så fyllningen lossnar från ena sidan och sitter kvar på den andra. Fyllningen är också lite torrare än i till exempel Ballerinakakor. Det gör att det går att skära ut figurer i den (det funkar inte i Ballerinas kladdkaka vanilj som ser nästan likadana ut som Oreos).

Jag inser att jag är på gränsen till det extremt nördiga när jag blev lite extra glad när jag hittade ett grönt strössel som egentligen var lite felgjort och böjt som passade extra bra som stjälk till Totoros lilla växt.

Här är en Totoromatlåda jag gjorde till Maja när hon skulle på utflykt med skolan tidigare i höst. Den lilla vita Totoro är med i den med. För stora Totoro färgade jag riset till kroppen grått. Jag var lite orolig att det skulle se helt oaptitligt ut men det blev okej.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar