lördag 12 oktober 2013

Mellanmål

För några år sedan åt vi middag tidigt, ofta redan strax efter fem för att var något av barnen som skulle iväg på friidrottsträning och behövde äta innan. Numera så har den äldsta slutat med friidrott och mellandottern äter något lättare innan träningen och middag efteråt. Det gör att det inte är lika bråttom med middagen längre men äter vi vid närmare halv sju så behöver minstingen mellanmål efter dagis för att inte få ett hungerrelaterat vredes- eller sammanbrott i väntan på maten.

Här är några av de mellanmål jag gjort till Ellinor. De tar inte lång tid att göra, kanske tio minuter.

Storasyster och lillayster. Huvudena är gjorta av bröd, uttagna med runda kakformar (kakformar är verkligen mellanmålsmakarens bästa vän). Håret är riven ost, kropparna, hjärtat och munnarna är av paprika. Ögon och näsor av nori.
Blommor av rostat bröd, uttagna med kakform. Med en litet rund kakform tog jag ut hål i mitten av blommorna och med samma mått tog jag ut rundlar av paprika som jag satte i hålen. Blommornas stjälkar och blad är av gurka. Hjärtana är en halverad jordgubbe som är tillskuren i på den bredre delen för att få till hjärthalvorna. Nyckelpiga av babybelost som jag ritat på med tuschpenna.
Katt av bröd med ost, uttagen med kakform. Detaljerna på katten är gjorda i nori. Trädet är av grönt och rött äpple (kakform för bladverket där med, äpplena är skurna på fri hand). Stammen är av bröd. Sol av apelsin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar