onsdag 28 augusti 2013

Tar det lång tid?

En vanlig fråga jag får när det gäller att göra matkonst är: Tar det inte väldigt lång tid? Svaret är att det tar mer tid än att servera maten bara rakt av men samtidigt så går det ju oftast  inte att hålla på och pilla i timtal med mat om resultatet ska gå att äta upp.


Den här matlådan med ugglor tog lite över en timme att göra. Det är ju kanske lite längre tid än för en matlåda där man bara lägger i köttbullarna, pastan och grönsakerna men mertiden beror mycket på att jag inte har en helt klar bild av hur slutresultatet ska se ut. För ugglematlådan hade jag önskemål om vad som skulle ingå från Maja som gärna ville ha sojaköttbullar, fetaost och pasta. En hel del tid gick åt att komma på att det var just ugglor som sojaköttbullarna skulle bli. Sen ville jag att ugglorna skulle sitta som i ett litet bo av pasta men att ha bara så mycket pasta som var lagom för boet hade gjort att Maja inte blivit mätt. Det tog  ännu lite mer tid att komma på att jag kunde ha två små lådor i den större, där ugglorna fick bo i den ena och jag kunde ha mer pasta i den andra. Själva tillverkningen av ugglorna och de andra dekorationerna tog kanske 20 minuter.

Mitt bästa tips för snabbdekoration av mat är att använda pepparkaksformar i olika varianter och storlekar. Morotsblommorna, stjärnorna, bladen av gurka och de vita hjärtarna i fetaost är alla uttagna med små kakformar. Hålet i mitten av blomman är gjort med hjälp av ett sugrör.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar