onsdag 14 augusti 2013

Sätta färg på maten

Somliga färger är svårare att få till än andra när man arbetar med mat som material. Plötsligt inser jag att matvärlden är full av röda, gröna och gula nyanser men att blått  är en färg som knappt verkar existera. Hur många matvaror är blåa av naturen? Jag kan knappt komma på någon. Spontant går tanken kanske till blåbär men de är oftast så mörkt blå att de ser närmast svarta ut när de används. Blå vindruvor är egentligen mer lila. Jag vet inte vad det är som gör att grönsaker och frukt inte är klarblå. Det finns ju många blommor som är blå så ur ett attraktionsperspektiv borde ju färgen inte vara fel. Gör man bilder av frukt så funkar det ofta att använda blått strössel för detaljer. När det gäller mat så är min strategi mer att undvika blått eller bara ha med just den färgen som bakgrund med en blå tallrik.

Grått kan också vara svårt. Det är inte en nyans som är vanlig i mat (det enda jag kan komma på som är lite grått är havregrynsgröt och pölsa), men vill man göra till exempel en lemur eller en totoro så behövs grått (och en gröt- eller pölsalemur låter inte så jättekul av någon anledning).

Den gråbeige färgen på den här lemurens kropp är en blandning av svart- och vitpeppar.

Om man vill färga mat så finns det olika sätt. Det finns olika typer av färger på burk och flaska men personligen så associerar jag sådana mest till bakning, att använda för att färga marsipan och glasyr. För att färga ris eller annan mat tror jag mer på att använda naturliga ingredienser. Anna the Red beskriver hur man färgar ris med svarta sesamfrön (grått) och gurkeja eller saffran (gult). På Care2 finns tips om hur man kan få fram flera olika färger med hjälp av frukt och grönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar