onsdag 5 mars 2014

Brunch med Breakfast at Tiffany´s - tema

Äldsta dottern hade brunch för sina vänner på sin födelsedag. Temat var "Breakfast at Tiffany's". Det kan ju låta som en rätt dyr tillställning men det går faktiskt att få till en känsla av lite lyx utan att bli ruinerad.

Förutom exklusiva juveler i sig så förknippas Tiffany & Co mycket med sina askar i den speciella turkosa färgen med vita rosetter så själva basen för temat var ett enkelt val: turkos och vitt, rosetter och presentaskar. När jag letade efter rekvisita så visade sig Lagerhaus vara en guldgruva. Där fanns presentpapper, små creme brulée-skålar och värmeljus, allt i nästintill perfekt blågön nyans. På Svanströms vid Hötorget så köpte jag en rulle vitt satinband.

Av presentpappret vek dottern och jag små askar med lock. Locket utgjordes av en egen ask som är något större än den andra. Vi använde 11,5 cm stora papperskvadrater för att göra bottenaskarna och 12,5 cm  stora papperskvadrater för askarna som blev lock. Hur man viker en ask finns beskrivet t ex här. I de här budget-Tiffanyaskarna lade vi lite godis (pastellfärgade mentos och ett chokladhjärta) och så knöt vi ett vitt band om. Inte lika dyrbart innehåll som från juveleraren men ändå en liten present till varje gästs tallrik.


Till blomsterarrangemangen köpte vi tulpaner och brudslöja på Hötorget som jag satte i oasis i de turkosa formarna från Lagerhaus. Vi tog gula tulpaner för att få lite annan färg än det vita och turkosa. Den skira brudslöjan dolde inte riktigt oasisen så jag fick dölja den med en silverrosett av ett silverband som har legat år ut och år in i en låda och varit för kort för att användas till något. Det känns skönt när ens det-kan-ju-ändå-vara-bra-att-ha-instinker någon gång får rätt till slut.

Närbild på blommorna. Silverstjärnorna från nyårsfirandet fick hänga med igen också.

Den färdiga dukningen.

Mitt eldprov blev att göra elva små bakelser i form av Tiffany-askar. I sann hur-svårt-kan-det-vara skar jag färdig tårtbotten i 4,5 cm stora kvadrater. Jag använde bara två lager av tårtbotten och lade hallonsylt emellan. Ovanpå varje bakelse bredde jag en blandning av philadelpiaost (1 ask), tinade frysta hallon (ca 1,5 dl, låt dem rinna av lite innan de blandas med osten) och florsocker (lite efter smak men börja men två matskedar).


Är man händig så kan man säkertsjälv  få till marsipan med rätt turkos nyans med hjälp av matfärg men jag köpte färdigfärgad marsipan på Panduro. Först skar jag ut remsor som var ungefär 3/4 dels så breda som bakelserna var höga och lindade runt bakelserna. Därefter skar jag ut fyrkanter som var tillräckligt stora att täcka ovandelen och ungefär hälften av sidan på bakelserna (ca 6,5 cm stora fyrkanter). Jag hade oroat mig lite för hur jag skulle få till locken i hörnen men det gick att försiktigt nypa av marsipanen i varje hörn och få en rak kant.


Banden och rosetterna gjorde jag av färdigt vitt marsipantårtelock (finns bla på Ica) som jag skar ut remsor i och lade på varje bakelse. Rosetten är en dubbelvikt marsipanremsa med en rund marsipanbit i mitten.


 Till sist en bild på den övriga brunchmaten: kycklingspett, sallad, amerikanska pannkakor(under folien) med Nutella , hallonsmoothie, croissanter och fetaost- och spenatpiroger.





1 kommentar: