onsdag 21 januari 2015

Äggfår, inställd träning och lakrits



Förra onsdagen började Ellinor och jag på karate i en grupp för blandade åldrar. Det var väldigt roligt med träning som fungerar att göra tillsammans. Jag har verkligen sett fram emot gång nummer två som är idag men såklart så vaknade jag i morse med halsont och feber. Det har varit på gång några dagar nu så jag är inte förvånad men trist ändå. In i det längsta tänkte jag att det kanske hinner bli bra till kvällen men vid halv fem fick jag ge upp och inse att jag får stanna hemma den här gången. I stället får min man följa med till träningen och det kan ju i och för sig kanske vara kul för honom att se vad det är vi kommer hålla på med.

Middagen blev en snabbvariant: nudlar med ägg, skinka och majs. Vi har en liten blomformad stekpanna som är perfekt att steka ett ägg i och nu när det kinesiska året är fårets år (eller egentligen är det inte riktigt ännu, utan i februari) så kan det även bli ett får av ett ägg som steks i den pannan. Fårets eller baggens horn är gjorda av hoprullade remsor av skinka (mer strimlad skinka är gömd under fåret. Majsen som är till, är det ingen ordning alls på.

Nu kanske det på sätt och vis är synd om mig för att jag är sjuk men så himla synd om mig är det inte, bland annat för att jag igår fick smaka på en massa god lakrits i olika former inför årets Lakritsfestival den 21-22 mars. Lakrits var ju från början en medicinalväxt så man borde ju nästan kunna säga att alla de här godsakerna är åtminstone lite som medicin?


1 kommentar: