torsdag 18 december 2014

Lucka 18: Gott att ge bort - kit för varm mintchoklad med marshmallow


Om du är i akut tidsnöd för att få ihop en sån här present så hoppa direkt till sista stycket i inlägget!


För er andra: Jag hittade den här silikonformen på Ica. Varje enskild form är ungefär 2 x 3 cm och nästan 2 cm djupa. De passade väldigt bra för att göra ett presentset för varm mintchoklad med marshmallows. Jag smälte mörk choklad, hällde i formarna och ställde att stelna en stund i kylen. För att resultatet skulle bli blankt och fint så tempererade jag chokladen innan jag hällde den i formarna. För temperering av choklad behövs förutom en termometer, för en nybörjare även en ängels tålamod och i just det här fallet så är det inte jätteviktigt, så strunta i det  om ni vill..

Här är den färdiga chokladen (passande nog en kanna och en kopp), tillsammans med en polkagriskäpp som jag värmde någon minut i 150-gradig ugn för att kunna böja till kroken i änden och en marshmallow som jag knutit en bit hallonsnöre runt för att få den  att likna ett paket.


Cellonfan är en presentinslagares bästa vän, när det gäller att få något att snabbt se lite snyggt inslaget ut. Jag lade ner chokladbitarna i en cellofanpåse, hängde marshmallowspaketet på polkagrisstången och stoppade ner dem också. Klart! 

Mottagaren i sin tur får värma mjölk i en kopp, lägga ner chokladen och röra runt med polkagrisstången tills chokladen har smält och toppa med marshmallowen. 


Och nu snabbvarianten! Bryt choklad i bitar och lägg i en påse tillsammans med några marshmallows och en polkagrisstång. Knyt ett fint band om påsen. Klart att ge bort!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar