söndag 8 december 2013

Lucka 8: Mera pepparkakor

Ni kanske tycker det blir mycket pepparkakor här men ni får stå ut. Jag tycker om pepparkakor. De är goda, går att göra i en massa olika former med eller utan glasyr och de doftar underbart när man gräddar dem.

De här snögubbarna, granarna och pepparkaksgubbarna är gjorda till en julbasar som Matildas klass var med på i helgen. Kakorna är fastsatta på bottenplattan med socker som är smält i stekpanna. Man får vara snabb som en iller när man sätter fast kakorna för sockret stelnar snabbt. Man bör också vara försiktig så man inte råkar få smält socker på sig för det bränns rejält (om det händer spola snabbt med mycket kallt vatten). Jag tänker att sådana här små pepparkaksgrupper kan vara ett alternativ till att göra ett pepparkakshus. Eller så gör man både ett hus och några gubbar och träd och andra saker som får stå run tomkring.

Girlangerna i granen är ministrössel. Lite pilligt att få dit det. Jag använde en pincett.

Två glada pepparkaksgubbar (de borde kanske ha varit tre men så många fick inte plats.

Snögubben ser lite blyg ut. Pepparkaksgubben har lite vild blick.

Förpackat och klart till basaren.


2 kommentarer:

  1. Hej! Mysig blogg! Vart har du fått tag i påsarna? Har letat efter sådana! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Påsarna kommer från Lagerhaus. De har dem i flera storlekar. Jag har också letat efter cellofanpåsar och blev överlycklig när jag hittade dem!

      Radera