torsdag 8 augusti 2013

Bokomat

Under sommaren har jag kört ett tema på Instagram där jag gör en bild som illustrerar en bok. Hittills har det blivit sex stycken bilder och i morgon kommer ytterligare en.

Först ut var Dracula av Bram Stoker. Dracula är förstås gjord av blodpudding. Huvudet är av vitkål för vitkålssallad är vad jag vet ett ganska vanligt tillbehör till blodpudding. Lingonsylten ger den rätta blodiga touchen.

Efter Dracula så blev det sagotema i några bilder. Först ut var Rödluvan och vargen. Rödluvan verkar inte särskilt rädd för vargen men det kan bero på att vargen ser rätt snäll ut. Vargskapande är inte min specialitet och jag hade svårt att få till den. Den första versionen såg mer ut som en känguru. Det fick bli en sittande varg för att den skulle få plats på tallriken.

En dag skulle vi äta spagetthi och falukorv och då passade jag på att göra Rapunzel. Det gick åt ganska mycket ketchup till klänningen. Rapunzel sitter ju och tittar ut från fönstret  sitt torn och fönstret gjorde jag av mini-tomater (de är ungefär stora som vinbär).

Prinsessan på ärten. Det här är en klassisk club sandwich med en sur och sömnlös prinsessa på toppen. Jag gillar att de olika lagren i smörgåsen bildar alla madrasserna i sängen. Prinsessan själv är gjord av kycklingbröst och hennes hår är av äggröra som Maja gjorde till frukost medan jag höll på med smörgåsen.

Här är Oliver Twist av Charles Dickens. Den här bilden är gjord av sirap,  havregrynsgröt och två små russin. I boken är det väl snarare välling än gröt Oliver Twist ber om när han ber om mer mat men välling hade det nog övergått min förmåga att göra något av.

Mannen med den berömda mustaschen och de små grå hjärncellerna, monsieur Hercule Poirot, här redo att ta itu med Mordet på Orientexpressen. Poirot själv är två onigiri, risbollar gjord av sushiris. Onigiri kan göras med olika fyllningar och är praktiska att ha i matlåda.

Och till sist en liten teaser på morgondagens bokomatbild. Den som kan gissa vad det är är värd en guldstjärna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar