lördag 17 augusti 2013

Bokomat 9: The Sandman av Neil Gaiman


The Sandman är en serie i tio delar av av Neil Gaiman. Huvudperson är Dream som regerar över drömmarnas värld. När serien börjar så har Dream varit fånge i många år men lyckas till slut rymma. Under hans tid i fångelskap har hans rike förfallit och han måste försöka återställa det, samtidigt som han tvingas inse att tiden inte står still ens för en som tillhör evigheten. Handlingen har många sidospår och utvikningar som involverar resten av Dreams familj, bland annat hans syster Death. Historierna är både skrämmande och fantastiska och ibland sorgliga. Genomgående märks Gaimans stora intresse och kunskap om mytologi. En mer utförlig beskrivning av handlingen finns här.


Det här är den svåraste bilden jag har gjort hittills i bokomatprojektet. Jag har ytterst marginell erfarenhet av att karva ut bilder ur frukt och grönt på det här viset och man har ju bara en chans att göra rätt. Jag började med att skära ut ansiktet för jag tänkte att om det blev helt fel så skulle jag inte ha gjort en massa jobb förgäves. Medan jag arbetade så kom jag på att det jag höll på med påminner om när vi skulle göra linoliumtryck i skolan. Då karvade jag ut och tryckte en bild av Mauro Scocco (från hans tid i Ratata, innan han hade stora glasögon och lagade mat med Plura i tv). Mina tips för det här med att karva i frukt och grönt (ur mitt amatörperspektiv) är:
  • Skissa upp motivet på papper först för att vara säker på att det får plats på frukten/grönsaken
  • Rita upp konturernasvagt med blyerts på frukten/grönsaken innan man börjar. 
  • Använd en väldigt vass liten kniv eller en skalpell 
  • Skär bort lite i taget. Det går alltid att ta bort mer men har man tagit bort en bit så är den borta.

1 kommentar: