torsdag 2 april 2015

Påsk i sikte!

Påsken är nog min favorithögtid på året. Jag ser påsken ungefär som jul men under en trevligare årstid och med mindre fokus på kött när det gäller maten.

I år har vi ett speciellt påskgodis. Det är en drake och ägg i marsipan och lakrits som jag gjorde till Lakritsfestivalen som det är dags att äta upp. Inuti ägget finns en extra överraskning också.


Själva ägget är gjort i svart marsipan. Marsipan är visserligen gott men ett helt ägg i massiv marsipan blir kanske lite väl mäktigt så jag gröpte ut det och fyllde det men mini-Smarties.


Fjällen på ägget är gjorda av hallonlakrits som är som korta, tvåfärgade stänger med socker utanpå. Inget fästmedel behövdes, både lakritsen och marsipanen var lite klibbiga så det fäste fint av sig själv.


I och med Game of Thrones så verkar standarden ha blivit att drakägg är fjälliga. Ägget ser gaska mycket ut som någon sorts kotte.


Draken är också gjord i svart marsipan förutom ryggfjällen som är gjorda av sån där rombformad salmiak som säljs i retrodesignade tablettaskar. I från början såg draken mer ut som en mask eller ett muterat grodyngel.


Så här blev slutresultatet. Det som var svårast att få till var faktiskt benen. Jag fick prova med olika längd och vinklar för att det skulle se okej ut och inte som om att det var en drakgräshoppa med lösben. Om inte alltihop hade behövt fraktas till och från en utställningslokal hade jag nog gjort drakens huvudspröt och vingar lite mer uppstickande, men som det var så hade det aldrig fungerat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar