tisdag 24 september 2013

Svar på följarfråga: chokladdoppad frukt med blommor och hjärtan

Jag har fått en fråga från en instagramföljare: "Tänkte överraska min sambo med en gullig middag. Behöver tips från experten, Kan du rekommendera nåt fint? Gärna en efterrätt som är mer vuxet gulligt. Tack snälla :)"

Jag tänker mig att det är vuxet gulligt innebär att rådjursögda djur och figurer går bort och kanske inte en massa strössel (även om jag personligen tycker att strössel passar i alla åldrar). Men egentligen: varför inte?

Med det sagt är mitt förslag chokladdoppad frukt i form av blommor och hjärtan.




Ingredienserna i den här fruktsalladen är jordgubbar, äpple, physalis, kiwi, mörk choklad, vit choklad och en skvätt vispgrädde. Physalisblommorna är gjorda på samma sätt som tomatblommorna som finns här.

Jordgubbshjärtana är halverade jordgubbar där ett v-format jack skurits ut i den breda änden för att få till hjärthalvorna. Kiwibitarna ovanför hjärtana satte jag dit mest för att kiwi är både gott och snyggt.

Jag hittade en bra video som visar hur man gör jordgubbsrosor. Rosorna i videon blir väldigt fina så nästa gång jag behöver en ros av jordgubbe så ska jag göra på samma sätt.


För att göra bladen av äpple, skär en ytterskiva av äpplet och skär ut blad från det. Jämna till bladen på undersidan om det behövs så de kan ligga plant. Doppa bladen i citronvatten efter att de har skurits upp så att oxiderar inte bitarna och blir bruna.


Smält den mörka chokladen på låg värme på spisen. Hur mycket som behövs överlåter jag åt var och ens preferenser men jag använde 70 g choklad. i den smälta chokladen rörde jag i ungefär 1,5 matsked vispgrädde för att få en smidigare konsistens. Smält den vita chokladen och spritsa ut ovanpå den mörka chokladen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar